essentiële 
stappen 
naar 
een 
succesvolle 
opstart 
van 
je 
webshop

Gepubliceerd op 17/12/2020

9 essentiële stappen naar een succesvolle opstart van je webshop

Het is voor handelaars niet altijd gemakkelijk om het contact met klanten te behouden. Maar ondanks de overweldigende aanwezigheid van giganten zoals Zalando, bol.com en Amazon is er vaak nog een hart voor persoonlijke en lokale shops. Wanneer ook de mogelijkheid tot fysiek winkelen wordt teruggeschroefd, schakelen kleinere handelaars over op sms en email. Wordt dit een succes? Dan is de overstap naar een webshop geen onlogische keuze. 

Woekerprijzen en een overaanbod aan web agencies die je de ‘ideale webshop’ aanbieden; het is soms moeilijk om het bos door de bomen te zien. Een webshop is er voor elk budget, het hangt er simpelweg vanaf van wat je wilt. Hier lees je negen zaken waar je op moet letten bij het opzetten van een webshop.

1. Een webshop starten

Een webshop starten is als het openen van een nieuwe winkel. Je etalage, in dit geval foto’s, het verkoopproces en het afrekenen met de kaart loopt ook online door. Je wil de klant aantrekken en er voor zorgen dat die een aankoop maakt. Het type klant kan bij een online shop sterk verschillen.

Bij het openen van een webshop ga je op zoek naar nieuwe klanten. Het internet is zodanig groot, dat ze niet toevallig passeren voorbij je etalage. Je moet de klant actief opzoeken en hen binnentrekken. Online visibiliteit is hierbij belangrijk. Etaleer je catalogus op Instagram en Facebook om de aandacht te trekken. Reclame kan geen kwaad. Durf al eens te pushen met jouw leuke beelden van de producten die je aanbiedt.

Het internet is zodanig groot, dat jouw klanten niet toevallig passeren voorbij je etalage. Je moet hen actief opzoeken en weten binnen te trekken.

2. Online catalogus

Je steekt evenveel tijd in het toevoegen van producten op een online shop als het labelen of registreren van producten voor in de winkel. De inhoud en presentatie van je online shop kan je het best omschrijven als het aankleden van de paspoppen. Aantrekkelijke productafbeeldingen, productbeschrijvingen en andere pagina’s: het is een hele boterham.

Productafbeeldingen

Productafbeeldingen kunnen zowel stockfoto’s als inspiratiebeelden zijn. Vaak is het goed om een mix te hebben: zo ziet de klant het product in context en kunnen ze een duidelijk beeld vormen over de specifieke features van het product.

Productbeschrijving

Productbeschrijvingen lijken simpel, maar zijn cruciaal voor de SEO-waarde van jouw webshop. Als de sleutelwoorden goed zitten, is je product ook te vinden via zoekmachines. Mensen zoeken eerder op roze bontjas met stippen dan op IMG05678_cbf.

Vaste pagina’s

Extra pagina’s zoals ‘FAQ’, ’Over Ons’ of ‘Contact’ vragen wat opzoekwerk, wat prutsen met instellingen, maar zijn zeker nodig. Zo geef je de klant een beeld van jouw merk. Zo kan je de persoonlijke ervaring die je in je winkel aanbiedt toch gaan doortrekken online.

3. Domeinnaam

Een betrouwbare, duidelijke en eigen domeinnaam brengt je al erg ver. Ideaal is de naam van je webshop ook de naam van je merk, zo komen toekomstige klanten direct bij jou terecht wanneer ze jouw winkel zoeken in de zoekmachine. Je domeinnaam is ook meteen je grootste zoekwoord, dus zorg dat ze luid en duidelijk klinkt. Kort en krachtig; uniek en eenvoudig is het beste, waar het gebruiken van leestekens (zoals een liggend streepje) eerder af te raden is in een goede domeinnaam.

4. Digital storytelling

Waarom zouden mensen voor jouw webshop kiezen en niet voor de andere die gelijkaardige producten verkoopt? Ook al zijn je producten nog zo kwaliteitsvol of mooi, er is waarschijnlijk wel ergens een webshop die hetzelfde aanbiedt tegen dezelfde of misschien zelfs wel een lagere prijs. En daarom is je verhaal net zo belangrijk: koppel je persoonlijke passie voor je catalogus ook aan je webshop. Laat mensen voelen waarom jouw merk niet te vergelijken valt met een ander. Zoek vooral naar het verschil met andere webshops en pak er mee uit.

5. Online betalen

We bestellen online bij de vleet, dus betalen via Bancontact of een bank-app is ons niet onbekend. Zorg er eerst en vooral voor dat iedereen (toch in België) kan betalen op jouw website. Niet iedereen heeft een creditcard of kan omgaan met PayPal. Door enkel die te aanvaarden, sluit je heel wat lokale kopers uit. Er zijn nochtans genoeg mogelijkheden waar je voor kan kiezen, zoals Mollie, Pay.nl, Multisafepay of Klarna, maar hou er rekening mee dat deze betalingsproviders vaak een percentje vragen.

6. Je pakket verzenden

Een belangrijke stap in het verkoopproces is het pakje tot bij de klant krijgen. Vooraleer de klant afrekent, worden vaak allerlei gegevens gevraagd zoals e-mail, telefoonnummer en adres. Je kan ervoor kiezen om het pakje aan de deur te leveren, of tot bij een afhaalpunt.

Verzenddiensten

Er zijn heel wat diensten die het verzenden van pakketjes mogelijk maken, de ene al wat sneller en voorzichtiger dan de andere. De witte camionettes van Post.nl of BPost zijn niet meer weg te denken, maar ook DHL, Fedex en Mondial Relay maken een opmars. Het is aan jou om een keuze te maken welke dienst je precies gaat gebruiken. Kies niet meteen voor de goedkoopste, maar ga voor de beste service. Op lange termijn kan je dit heel wat klanten of verkeerd geleverde producten kosten.

Verzendtermijn

Een verzendtermijn beloven aan de klant is moeilijk, aangezien je grotendeels afhankelijk bent van de dienst waarmee je het pakket verstuurt. Probeer niet te concurreren met Coolblue of Bol.com, want dat haal je niet. Vaak is een termijn van 3 tot 5 werkdagen haalbaarder. Dit geeft je de tijd om het pakket zorgvuldig in te pakken en te verzenden. Let wel: probeer deze termijn ook te hanteren in drukke periodes, aangezien vaste klanten dit snel gaan verwachten.

Verzendkosten

Over de verzendkosten beslis je zelf. Je kan het slim spelen: voor een klant is het vaak een incentive om meer te kopen wanneer die vanaf 50 euro van gratis verzending mag genieten.

Bij de verzending komt veel kijken: verpakking, werkuren om het pakketje te maken, de verzenddienst, je garantie voor mocht het pakketje verloren geraken, beschadigde producten, de tijd die je steekt in customer service… Maak de afweging over hoeveel het opbrengt, hoeveel het kost en hoeveel je er op het einde van de rit aan over houdt.

Kies niet meteen voor de goedkoopste, maar ga voor de beste service. Op lange termijn kan je dit heel wat klanten of verkeerd geleverde producten kosten.

7. Return Policy

Bij een webshop heb je altijd het risico dat de producten niet zijn zoals de klant verwacht had. Af en toe zal je klant de gekochte zaken terug willen sturen, zeker wanneer het bijvoorbeeld wanneer het gaat over kledij die gepast moet worden. Hoe pak je dat aan, zonder al te veel verlies te lijden? Stel duidelijke regels op over hoe lang de klant heeft om het pakket terug te sturen, in welke staat je het item terug verwacht en waarom. Enkele vragen die je best opneemt in je website:

Return policy

Op welke refund heeft de klant recht. Volledige refund van de bestelling, of hou je er een deel vanaf. Non-refundable kan de klant vaak afschrikken, dus je neemt hier best een duidelijk standpunt in. Belangrijk hier is dat je de staat waarin het pakket en het product moet terugkeren duidelijk omschrijft: ongedragen, niet uit de verpakking gehaald, beschermende stickers er nog aan. In het beste geval kan je zo meerdere producten of kledingstukken weer opnieuw ter beschikking stellen van andere klanten.

Return labels

Wat met de kosten van het terugsturen van het pakket, neem je die voor jouw rekening of betaalt de klant hiervoor? Opnieuw: de klant zelf laten opdraaien voor de kosten kan je een slechte review opleveren, of ervoor zorgen dat je de klant verliest. Kleine tip: als je verzendkosten aanrekent, reken hier dan al wat marge voor een mogelijke return bij. Stuurt de klant het pakket niet terug, geniet je van wat marge voor de volgende die het wel terugstuurt. Optimaliseer je customer service en steek al een verzendlabel bij het pakket om het indien nodig eenvoudig terug te sturen.

8. Algemene voorwaarden

Weet je wel, akkoord met algemene voorwaarden, dat ene hokje dat iedereen aanvinkt zonder te lezen. Misschien een kleine link, maar oh zo belangrijk. Algemene voorwaarden zijn verplicht om te vermelden, en vormen tegelijkertijd de holy grail voor je webshop. Alle rechten en plichten van zowel jou en je klant die gelden bij een online verkoop staan erin beschreven. Op die manier dek je jouw bedrijf in tegen alle problematische situaties die zich mogelijks zouden kunnen voordoen.

Wanneer een potentiële klant een product zoekt, komt die met de juiste zoekwoorden sneller op jouw webshop terecht.

9. Online zichtbaar zijn

Aangezien bezoekers van jouw winkel niet toevallig voorbij zullen wandelen, is het belangrijk dat jij hen via de juiste kanalen zelf weet te overhalen om je een bezoekje te brengen. Met sterke online marketing trek je het juiste publiek naar je toe.

Google MyBusiness

Google Mybusiness is het online visitekaartje van je bedrijf. Via het businessprofiel van de populaire zoekmachine kan je eenvoudig in contact komen met klanten op Google via de zoekbalk of op Google Maps. Het is ideaal om essentiële informatie zoals openingsuren, telefoon en een korte bio weer te geven wanneer de klant naar jouw webshop zoekt. 

Organisch vindbaar zijn

Een organische zoektocht kan je al heel wat toevallige klanten opleveren. Hierboven hebben we al even vermeld hoe belangrijk de zoekwoorden van de titel van je product zijn. Dit geldt voor de hele website. Zorg ervoor dat ook achter de schermen je website volledig op punt staat: hoofdtitels, tussentitels, meta-description en links, het zijn allemaal plekken waar je jouw zoekwoorden in kan laten terugkomen. Wanneer de potentiële klant zijn product zoekt, komt die met de juiste zoekwoorden sneller op jouw webshop terecht.

Sociale media

Ben je al met je webshop of merk terug te vinden op sociale media? Het is een gratis manier om je merk zo veel mogelijk in de kijker te zetten. Leuke content kan opgepikt worden door het algoritme waardoor je getoond wordt aan de juiste klanten. Social advertising is een andere manier. Met een klein mediabudget kan je al een groot aantal klanten bereiken via sociale kanalen. Waar Facebook interessant is om je producten voor te stellen, zijn Instagram en Pinterest eerder visuele zoekmachines om inspiratie op te doen. 

Nieuwsbrief

Wanneer je vaste klanten hebt, is het altijd leuk om hen op de hoogte te houden van nieuwe acties. Een goed uitziende, korte nieuwsbrief prikkelt de klant om nog eens terug te keren naar jouw website en eventueel nog een aankoop te maken. Vooral interessante periodes zoals kerst, de solden-periode of september, afhankelijk van jouw aanbod, zijn ideaal om de klant te tonen wat je hebt. Er bestaan heel wat platformen waarin je e-mails kan inplannen waardoor het allemaal vlot verloopt. Mailchimp en ActiveCampaign zijn gebruiksvriendelijke diensten waarbij je met een gratis abonnement al heel ver komt. Ook spelers als Flexmail en Drip zijn de moeite waard om eens te bekijken. Neem gerust eens een kijkje wat voor jouw webshop en aanbod het beste werkt.

Adverteren

Advertenties zijn in de eerste plaats een manier om de aandacht te trekken naar jouw producten en webshop, maar ook een manier om bestaande klanten geprikkeld te houden. Visuele advertenties via sociale kanalen, Google Display of via YouTube maken potentiële klanten bewust van je merk. Een SEA-campagne zorgt er dan weer voor dat je bij de juiste zoekwoorden bovenaan komt te staan.

Influencer marketing

Influencer marketing is nog steeds een populaire manier om je merk en producten te tonen aan een juist doelpubliek. Organisch betaald, kleine bedragen of grote bedragen; het is allemaal mogelijk. Lokaal of internationaal, een samenwerking met influencers is, als je het goed aanpakt, een natuurlijke manier om reclame te maken voor jouw webshop.

Heb 
je 
alle 
antwoorden 
op 
de 
bovenstaande 
vragen 
en 
wil 
je 
graag 
aan 
de 
slag 
met 
je 
webshop?

Neem contact op en we kijken voor een shop op maat van jouw business.

Experience Lab BV

BTW BE0756.564.465

Coupure Rechts 620
BE-9000 Gent

© 2021 Experience Lab BV - All rights reserved.