Het 
effect 
van 
corona 
op 
marketing: 
meer 
online 
marketing

Gepubliceerd op 25/2/2021

Door de coronacrisis zijn en doen we meer online. Dat levert bedrijven nieuwe kansen op. Als we iets leerden van 2020, is het dat we alle kansen die we krijgen moeten aanpakken voor het te laat is. Gebruik dus deze tijd om het digitale pad te bewandelen. 

In dit artikel bespreken we de marketingveranderingen die Covid-19 meebracht, hoe je je marketingstrategie daar kan aan aanpassen en hoe je die kan behouden. Lees zeker verder want 2021 is het jaar om met jouw bedrijf de online wereld te veroveren. 

Overgang naar meer online marketing

Veranderingen in consumentengedrag

Corona heeft impact op alles en iedereen. Gedrag en emoties van klanten zijn daar geen uitzondering van. Het maakt niet uit in welke sector je actief bent, je klant verandert continu. Om relevant te blijven voor je doelgroep is het dus cruciaal om je marketing tijdens en na de coronacrisis af te stemmen op dat veranderde gedrag.

De consument is prijsbewuster 

Voor veel mensen brengt de crisis een financiële domper met zich mee. Ook na corona zal die financiële crisis nog lang voelbaar zijn. Dat betekent dat consumenten op websites producten veel vaker filteren op prijs en ordenen van goedkoop naar duur. Daarnaast gaan bezoekers ook meer producten vergelijken met elkaar. Die functie verhoogt de user experience van jouw website. 

We surfen en kopen meer mobiel 

Door de crisis surfen mensen steeds meer via mobiel. Dat gaat dan gepaard met meer effectieve, mobiele aankopen. Een hele grote voorwaarde daarvoor is, is dat je website mobielvriendelijk moet zijn. Zo zie je niet enkel je websiteverkeer de hoogte in gaan, maar ook je conversieratio. 

Een grote instroom van online ‘rookies’  

Door de lockdowns worden mensen gedwongen om online aankopen te doen. Ook mensen die nooit eerder online kochten. Juist voor die mensen is de gebruiksvriendelijkheid van de website key. Zorg ervoor dat je website weinig hindernissen bevat. Daarnaast zit die groep ook met veel vragen, speel daarop in met geruststellende boodschappen en creëer vertrouwen

Meer online aankopen 

Niet enkel online rookies kopen meer online, ook ervaren shoppers kopen meer online dan vroeger. Producten waar ze vroeger naar een offline winkel voor gingen, kopen ze nu ook online aan. Omdat die producten vaak wat meer moeite vereisen om aan te kopen, heeft de bezoeker meer hulp nodig bij het selecteren en aankopen.

Niet enkel online rookies kopen meer online, ook ervaren shoppers kopen meer online dan vroeger. Producten waar ze vroeger naar een offline winkel voor gingen, kopen ze nu ook online aan.

Veranderingen in online gedrag 

Omdat we meer online zijn, verandert dat ook ons online gedrag. 24% van de consumenten gaat digitale kanalen op lange termijn meer gebruiken door COVID-19. Dat heeft vooral invloed op de verwachtingen die consumenten hebben. 73% van de consumenten verwacht dat merken hun journey personaliseren. Dat blijkt uit een onderzoek van Kameleoon. Datzelfde onderzoek toont aan dat mensen nu meer kijken/ luisteren naar streaming entertainment. Ook wordt er meer nieuws gelezen online. 

De pandemie boost de meerwaarde van social platformen. Social media is een sterke manier om echt te connecten met klanten. Ook adverteren op Instagram is een prioriteit geworden van veel bedrijven. Wees dus aanwezig op social media met relevante content. 60% van millennials en Gen Z is namelijk van plan om meer geld uit te geven aan bedrijven die voor hun klanten zorgen tijdens de pandemie. 

73% van de consumenten verwacht dat merken hun journey personaliseren.

Marketingstrategie tijdens de coronacrisis 

Nu is het moment om volop in te zetten op digitale marketing. Stuur dus je online marketingplan bij en kijk ook naar de toekomst. Nog geen digitale marketingstrategie? Start er een op en stuur die doorheen de tijd bij. Natuurlijk vergt een digitale marketingstrategie heel wat tijd, kennis en moeite. Als je merkt dat je die tijd en kennis even niet hebt, kan je altijd beroep doen op externe hulp.

Check ook enkele digitale marketingtools om de resultaten van jouw strategie te meten. Bijvoorbeeld Google Search Console, Google Analytics, Google Keyword Planner, Google Datastudio, Google Lighthouse. 

Vergeet doorheen de constante flow van digital marketing niet dat een sterke basis key is. Zorg ervoor dat jouw website up-to-date is en volledig op punt staat voor een optimale user experience die nog belangrijker werd door corona. 

Kies voor long term marketing om loyalty te creëren en behouden. Digitale ervaringen moeten perfect op maat zijn van de doelgroep en aanwezig zijn in elke fase van de customer journey. Gebruik bijvoorbeeld contentmarketing doorheen de hele journey om klanten binnen te halen, overtuigen en behouden. 

Zet dus in op technieken die tijd nodig hebben om te groeien. Zet bijvoorbeeld in op SEO en optimaliseer de organische resultaten van je website. Stel dit niet uit omdat het geen directe resultaten oplevert. Dat soort lange termijnmarketing loont altijd als je het goed doet. Schakel gerust hulp in wanneer je weinig tijd hebt of meer over SEO te weten wil komen.

Social media strategie tijdens en na corona 

Een rapport van Hootsuite toont aan dat de gebeurtenissen uit 2020 de prioriteiten van bedrijven op social media hebben veranderd. Merken boosten nu elk social mediakanaal meer en meer met zowel organische als betaalde content. 

Focus op social listening om uit te vinden wat jouw doelgroep bezighoudt. Daaruit haal je sterke inzichten waarop je kan inspelen met relevante content. Zo creëer je content die jouw volgers echt leuk vinden waardoor je meer engagement genereert en loyalty stimuleert. Onze tip is om content te bieden die fun, luchtig en relevant is. Gebruik ook user generated content op je socials. Dat wekt meer vertrouwen op dan merkgegenereerde content. 

Met meer engagement zal je ook beter scoren in het algoritme omdat je kwalitatieve interacties hebt met je volgers. Ook kan je rekenen op meer conversie door het gevoel van verbondenheid met het merk.

Wat met je marketingbudget tijdens de coronacrisis?  

Door de pandemie en de economische gevolgen ervan ontstaat er een druk in bedrijven om nieuwe klanten binnen te halen. Uit een onderzoek van Hootsuite blijkt dat de topprioriteit van 73% van de marketeers is om nieuwe klanten binnen te halen. Met een sterke digitale strategie haal je waardevolle klanten binnen. 

Ook al moeten er happen uit het budget, van het marketingbudget blijf je beter af. Op korte termijn kan het een verademing zijn, maar op lange termijn doe je je bedrijf grote verliezen. Je kan rekenen op een verlies van merkbekendheid en -overweging en het marktaandeel zal langzamer groeien of zelfs dalen. 

Zie corona niet als iets negatief voor je marketing, maar maak juist van de situatie gebruik om digitaal te gaan. Met de tijd en ruimte die vrijkomt creëert corona digitale marketingkansen. Ook tijdens deze crisis kan je met een beperkt budget een sterke strategie opbouwen.

Ook tijdens deze crisis kan je met een beperkt budget een sterke strategie opbouwen.

Online marketing post COVID-19

We moeten er geen tekening meer bij maken, elk bedrijf heeft nood aan een sterke digitale marketingstrategie. Online marketing was al belangrijk, maar de pandemie heeft er een versnelling op gezet. Ookna Covid-19 blijft online marketingbelangrijk. Hier volgen enkele marketingtrends voor 2021, mee gevormd door de pandemie

Marketingtrends van 2021

1. Transparantie en betrouwbaarheid

Online krioelt het van fake news en misinformatie. Wanneer de consument heldere, betrouwbare en consistente communicatie ervaart, krijgt die een positief en opgelucht gevoel. Een helder, consistent merkbeeld draagt daar aan bij. Bouw aan een duurzame relatie met je doelgroep door ze te helpen met goede content die de juiste informatie bevat.

Ook social media platformen besteden steeds meer aandacht aan consumer privacy en consent. Doordat die platformen daar meer aandacht aan geven, zullen er ook in advertentieformats veranderingen optreden. 

Bouw aan een duurzame relatie met je doelgroep door ze te helpen met goede content die de juiste informatie bevat.

2. Meer video content 

Video, video en nog meer video. Face-to-facecontact werd vervangen door online contact. Daardoor werd video nog belangrijker. Video wordt meer en aandachtiger bekeken dan tekst. Win-win dus. Video geeft jouw bedrijf de mogelijkheid om meer persoonlijkheid te tonen door echte gezichten in je content te verwerken.

Global Web Index deed onderzoek naar de populariteit van Tik Tok. Dat platform bevat enkel (korte) video’s en dat blijkt een gigantisch succes. In Europa is Tik Tok 93% meer bezocht in 2020 ten opzichte van 2019. Globaal zelfs 72%. Het platform biedt dus gigantische kansen voor bedrijven. 

In Europa is Tik Tok 93% meer bezocht in 2020 ten opzichte van 2019. Globaal zelfs 72%.

3. Contentmarketing 

Door corona is contentmarketing belangrijker dan ooit. Jouw doelgroep verwacht relevante content op maat die hen verder helpt. Ook creëert de consument steeds meer weerstand tegen reclame. Met contentmarketing blijf je die consument bereiken en overtuigen.

Biedt jouw doelgroep de beste ervaring en begeleidt hen door de funnel met content. Zo ontwikkel je loyalty, interactie en word-of-mouth. Focus je vooral op kwaliteit en niet op kwantiteit. 

4. Datadriven content 

Consmenten verwachten content op maat, anders zoekt die ergens anders verder. Ga dus na wie jouw doelgroep is, wat die zoekt en welke content op zijn huid geschreven is. Zet die inzichten in de verschillende fasen van de customer journey zodat je KPI’s kan bepalen. Zo kan je alles meten en blijven optimaliseren. 

Besluit

Duidelijker zal het dus niet worden. Het is nu tijd om jouwdigitale marketingstrategieop punt te zetten. Nu fysiek contact beperkt is, moet je met je bedrijf online klaar staan voor je doelgroep. Zet een sterke digitale strategie waarop je kan blijven verder bouwen, ook post-covid. Ken jouwdoelgroepen zorg dat je ze bereikt met de juiste content. 

Klaar 
om 
het 
digitale 
marketingpad 
te 
bewandelen? 

Neem contact op en wij helpen je op weg op maat van jouw business.

Experience Lab BV

BTW BE0756.564.465

Coupure Rechts 620
BE-9000 Gent

© 2021 Experience Lab BV - All rights reserved.