Bedrijf 
oprichten 
in 
coronatijden: 
do 
or 
don't?

Gepubliceerd op 22/3/2021

Stroomt het ondernemersbloed ook door je lijf? Hier bij Experience Lab broeit het van de ondernemingszin. XLab is een start-up die opgericht is tijdens volle crisis. Ondernemen wanneer er een pandemie aan de gang is, verloopt anders dan in normale tijden. Zeker voor startende ondernemers maakt de crisis het niet eenvoudiger. Toch zijn er tijdens de coronacrisis veel Belgen aan hun ondernemingsverhaal begonnen.

Ondernemen tijdens corona: waag jij je eraan?

De crisis is een drijfveer voor innovatie en ondernemerschap. Zo is het aantal start-ups die opgericht werden in Vlaanderen flink gegroeid in 2020 en 2021 ten opzichte van de jaren voorheen. Enkel in april en mei 2020 was er een daling. Maar de maanden erna stonden een heleboel ondernemers alweer klaar met hun ideeën. Dat blijkt uit cijfers van statistiek Vlaanderen. Daarbij komt dat in geen enkele Vlaamse stad meer start-ups worden opgericht dan in Gent volgens Mathias De Clercq. Hij noemt de stad dan ook de 'Start-up city' van België. Ook Experience Lab is geboren in Gent.

Maar hoe kan het dat net in deze onzekere tijden meer starters de ondernemingswereld instappen? Waarom niet wachten tot stabielere tijden? Starten met een nieuwe onderneming brengt al veel onzekerheden en risico's mee. Heel veel grote bedrijven zijn al gesneuveld of staan aan de rand van de afgrond door corona. Waarom zou je dan nu een start-up oprichten?

Start-ups zijn heel wendbaar en kunnen snel reageren op situaties. Ze hebben dan ook veel meer vrijheid om te experimenteren en nieuwe dingen uit te testen.

Toch remt corona nog veel ondernemers af of houdt ze zelfs tegen. Maar het is dus niet altijd noodzakelijk om jouw idee op pauze te zetten. Ook nu kan je volledig gaan voor jouw business idee. De tijden zijn onvoorspelbaar, maar daar kan jij net op inspelen met jouw plan. Denk out-of-the-box en zoek de sweet-spot tussen waar mensen nood aan hebben en wat jij te bieden hebt. Je hebt al gemerkt dat alles heel snel kan veranderen, daarom is het belangrijk dat jouw business op agile wijze mee kan veranderen en groeien.

Je moet creatief zijn, want nieuwe kansen schuilen in kleine hoekjes. Maar is dat niet net het leuke en spannende aan ondernemer zijn? De pandemie kan zelfs kansen creëren voor jouw bedrijf. Het is aan jou om te ontdekken op welke manier je voordeel kan halen uit de huidige situatie.

Start-ups zijn heel wendbaar en kunnen snel reageren op situaties. Ze hebben dan ook veel meer vrijheid om te experimenteren en nieuwe dingen uit te testen.

Internationale grenzen vervagen en mogelijkheden duiken op: Belgische bedrijven gaan steeds sneller internationaal

Een gebrek aan funding is een van de grootste redenen waarom start-ups mislukken. In tegenstelling tot wat velen denken, zet COVID-19 geen rem op de funding van start-ups en scale-ups. Integendeel, de fundingvijver wordt alleen maar groter.

Een paar jaar geleden gingen founders van start-ups en scale-ups lokaal op zoek naar investeerders. Maar de pandemie versnelt de internationalisering. Als je aan investeerders moet pitchen via Zoom, maak het niet meer uit of die een kilometer verder zitten of aan de andere kant van de wereld.

Heb je twijfels, onzekerheden en een heleboel vragen? Dat is meer dan normaal. In dit artikel vertelt Bram De Backer, oprichter van Experience Lab, over hoe het is om een start-up te beginnen tijdens corona. Hij vertelt over zijn eigen ervaringen en geeft advies voor andere ondernemers.

Experience Lab werd opgericht in tijden van corona

Niets geeft je meer inzicht en vertrouwen dan ervaringen van anderen die in hetzelfde schuitje zitten. Daarom bespreekt Bram in dit artikel hoe het is om te ondernemen tijdens corona en middenin de crisis een bedrijf op te richten. Bram is een jonge Gentenaar met een passie voor ondernemen. Hij is de grondlegger van Experience Lab, een veelbelovende start-up met een creatief en ervaren team.

Experience Lab is een digital experience studio. Het bouwt digitale ervaringen voor en met kmo's, start-ups en snel groeiende scale-ups. Je kan er onder andere terecht voor de ontwikkeling van digitale strategieën, sterke websites, apps en tools of geavanceerde marketing. Ontdek alles wat de Gentse start-up aanbiedt.

De opstart tijdens de Covid-19 pandemie

Van freelancer naar agency start-up

Bram werkte al enkele jaren als freelancer. Zowel webontwikkeling als digitale marketing kennen geen geheimen meer voor hem. Dit ook dankzij de continue drive om te blijven bijleren en op de hoogte te zijn van de nieuwste trends. Zo groeide hij steeds verder en kreeg hij meer en meer opdrachten binnen.

Maar het is een hele uitdaging om als freelancer voor meerdere bedrijven te werken. "Je kan maar zoveel doen op een dag. Als je de helft van je tijd op een dag spendeert aan klantcommunicatie, support, sales calls en je eigen marketing, schiet er bitter weinig tijd over om naar je makersmodus te switchen en grote projecten op je eentje te tackelen."

Daarom was het tijd voor de volgende stap. Hij zorgde voor een sterk team dat elkaar aanvult om samen grotere uitdagingen aan te gaan. Dat is zeker een goede beslissing geweest want Experience Lab staat er als bedrijf en het team groeit elke dag mee.

Het idee achter Experience Lab

Bram richtte XLab op in de herfst van 2020, middenin de tweede coronagolf. Het idee achter Experience Lab? Een duurzame, digitale partner zijn voor bedrijven. Hij kiest er bewust voor om langdurige partnerships aan te gaan omdat ondernemingen, zeker start-ups, snel moeten kunnen schakelen. Dat kan met een partner die elk moment voor je klaar staat.

Waarom hebben ambitieuze bedrijven eerder nood aan een langdurige partner dan aan een agency? "Agencies gaan vaak projectmatig te werk, terwijl bij groeiende bedrijven een website of app nooit volledig af is." zegt Bram. "Dankzij onze mix van technologie en marketing kunnen wij focussen op een goede gebruikservaring overheen alle digitale touchpoints".

Het was altijd al heel hard zoeken voor Bram om zijn ervaring en kennis op de best mogelijke manier in te zetten om een positieve impact te maken bij mensen en bedrijven. Ook voor de hele crisis. Hij had een hele reeks aan zakelijke ideeën maar de vraag was 'Waarmee zet ik de volgende stap?'. Die stap werd Experience Lab.

Hoe bepaal je als ondernemer dan wat de volgende stap is en met welke ideeën je verder moet? "Je kan als ondernemer elk van die ideeën 5% van je aandacht geven, maar daarmee geraak je niet vooruit. Je moet één idee nemen om volledig op te focussen en 100% van je aandacht te geven. That's the way to go."

Wachten tot na de crisis?

Als ondernemer overstromen je gedachten soms met ideeën. Geduld is een schone deugd, maar wie heeft dat? Als je een goed idee hebt ben je soms te gemotiveerd en enthousiast om dat op pauze te zetten. Je wil ermee aan de slag en het uitwerken tot een succesverhaal. Maar zijn dit de juiste tijden om volop in het diepe te springen met je idee?

Alles hangt natuurlijk af van het idee. Lijkt het op het eerste gezicht niet het juiste moment? Schrijf het dan nog niet meteen af. Dit is net het moment om out-of-the-box te denken en met creatieve oplossingen te komen. Zo kan je voor je het weet een bedrijf op poten zetten dat helemaal klaar is voor de markt van vandaag.

Ook Bram heeft geen seconde getwijfeld. Experience Lab stond in de startblokken middenin een pandemie, en ja, dat was zeker een goed moment. "Ik geloof er (nog steeds) in dat de crisis de digitale transformatie van onze KMO's in een hogere versnelling bracht. Dat op zich gaf mij genoeg vertrouwen om er volledig voor te gaan."

Dit is net het moment om out-of-the-box te denken en met creatieve oplossingen te komen. Zo kan je voor je het weet een bedrijf op poten zetten dat helemaal klaar is voor de markt van vandaag.

De impact van corona op de opstart van Experience Lab

Dat Bram niet twijfelde om te wachten tot na de pandemie, betekent niet dat corona geen impact had op de opstart van het bedrijf. Hij zag een grote opportuniteit voor prospectie bij het netwerken op events voor starters, events van Voka of Unizo, tech- of design meet-ups enzovoort. Helaas vielen al die zaken weg, of werden ze vervangen door online alternatieven, wat toch niet helemaal hetzelfde is.

Er zijn natuurlijk heel veel andere start-ups die in dezelfde situatie zitten, en daarbij vindt Experience Lab dan ook de nodige aansluiting. Het bedrijf vestigde zich in Kohezie, een toffe en dynamische co-working aan de Coupure in Gent. Het is een plek waar ondernemen leeft en waar bedrijven met de nodige maatregelen kunnen werken. Daar zitten namelijk nog veel andere start-ups die op dit moment hetzelfde meemaken als XLab.

Groeien met je bedrijf tijdens de coronacrisis

Geschikte medewerkers vinden en aannemen in coronatijden

Een juiste match vinden tussen een medewerker en bedrijf is niet altijd even makkelijk, zeker niet wanneer fysieke contactmomenten niet mogelijk zijn. Toch is het Bram gelukt om een jong en dynamisch team samen te stellen dat elkaar perfect aanvult en over de nodige kennis en ervaring beschikt om de uitdagingen van Experience Lab en haar klanten te kunnen aangaan.

Hoe heeft hij zijn team samengesteld? "Charlotte, onze growth hacker, is samen met een goede vriend van mij. Haar kende ik dus al wel op persoonlijk vlak. De rest van het team vond ik op LinkedIn of via de website van de VDAB. Die eerste sollicitatiegesprekken waren dus ook altijd online, wat helemaal niet eenvoudig is natuurlijk" vertelt Bram.

Een sterk team opbouwen in tijden van telewerk

Eens je je team hebt aangeworven, is het belangrijk dat er op de (digitale) werkvloer een aangename, motiverende werksfeer hangt. Ook dat is niet eenvoudig wanneer fysieke contactmomenten beperkt zijn. Maar met tools als Slack, Google Meet en Miro kom je al een pak verder. Daarbij blijft het cruciaal om die persoonlijke connectie niet te vergeten.

Voor Bram is die connectie heel belangrijk om voor een goede samenwerking. Hij doet het zo: "Op maandagochtend zal ik de daily stand-up met de developers altijd beginnen met een babbeltje over het afgelopen weekend. Door een oprecht geïnteresseerde babbel, virtueel of niet, werk je aan een persoonlijke band en verminder je die afstand die het telewerken creëert."

Experience Lab staat ook andere start-ups en groeiende bedrijven bij tijdens de crisis

Door mee te denken met zijn klanten en proactief ideeën te verzamelen kan Experience Lab zijn klanten en partners vooruithelpen. Daarnaast is het team heel transparant naar de hoeveelheid werk die het realiseert. Klanten kunnen via dashboards in real-time volgen hoeveel het team op hun project werkt, en hoeveel er op het einde van de maand op de factuur komt te staan. Zo kunnen ze zelf op elk moment bijsturen waar nodig.

In tegenstelling tot vele andere agencies kijkt XLab in de eerste plaats naar het beschikbare budget van de klanten. Op basis daarvan worden er keuzes gemaakt om tot de beste oplossing te komen. Een mooie troef is dan ook de flexibiliteit qua keuze van technologie of tools waar Experience Lab hard op inzet.

In tegenstelling tot vele andere agencies kijkt XLab in de eerste plaats naar het beschikbare budget van de klanten. Op basis daarvan worden er keuzes gemaakt om tot de beste oplossing te komen.

Onmisbare partners tijdens de opstart

Voor Bram was Kohezie, de co-working waarin het team met de nodige maatregelen kan werken, een onmisbare partner. Niet enkel tijdens de opstart, maar ook nu nog elke dag. "Het is een plek waar innovatie broedt en je als ondernemer de nodige ondersteuning vindt om door te zetten als het wat moeilijker gaat." zegt Bram.

Als start-up groeien tijdens de coronacrisis

Om een succesvol bedrijf op poten te zetten is het natuurlijk belangrijk dat je kan groeien en dan ook blijft groeien. Tijdens de pandemie is dat niet vanzelfsprekend. Je moet continu op zoek naar nieuwe opportuniteiten en zaadjes planten naar de toekomst toe. Het is belangrijk om elke kleine overwinning die je als team behaalt grondig te vieren. Je moet als team er voor elkaar zijn, ook al is dat vanop afstand. Zo kan je toch vooruitgang boeken en er staan als bedrijf.

Ervaringen tijdens het oprichten van een start-up tijdens corona

De grootste les sinds de opstart

De grootste les die Bram leerde sinds de opstart is dat een gezonde cashflow enorm belangrijk is. Je bedrijf kan perfect winst maken, maar toch in de problemen komen door bijvoorbeeld enkele kleine investeringen, gecombineerd met laatbetalers.

"Gelukkig hebben we daar sinds kort een veel beter zicht op dankzij de start-up Cashplannr, die hier bij ons in de co-working zit. Hun tool geeft ons de nodige inzichten zodat we op elk moment juist kunnen inschatten hoe we er financieel voor staan." vertelt de oprichter van XLab.

Struggles die Covid-19 veroorzaakt, enkele maanden na de opstart

Ook na de opstartfase brengt corona nog enkele struggles met zich mee. Voor Experience Lab is dat de onzekerheid bij klanten die soms wel parten speelt. Veel bedrijven hebben door de pandemie en de maatregelen die ermee gepaard gingen, heel wat inkomsten kwijtgespeeld.

"Tijdens de eerste golf was er een enorme vraag naar webshops van vele lokale handelaars, maar in de tweede golf merkten we toch dat budget voor digitale investeringen wat schaarser werd. In de krant lazen we enkele weken terug dat 4 op 10 IT-bedrijven financieel in de problemen zit. Voor vele ondernemingen is het erop of eronder; zij strijden om te kunnen overleven."

Wat brengt de toekomst?

Het is belangrijk om af en toe terug te kijken naar de weg die je hebt afgelegd en te bepalen in welke richting je verder zal gaan. Het Experience Lab-team is tevreden over hoe de opstart verlopen is. "We hebben in de afgelopen maanden heel veel geleerd, zowel op zakelijk als persoonlijk vlak. De toekomst blijft echter onzeker. Ook wij leven van maand tot maand en proberen zo veel mogelijk zaadjes te planten naar de toekomst toe.

Verwachtingen vs. harde corona-realiteit

Ondanks dat Bram niet twijfelde om te wachten tot de wereld terug op zijn plooi is gekomen, vergelijkt hij even hoe de opstart was geweest zonder corona in beeld. "In normale tijden hadden we ongetwijfeld meer mensen kunnen bereiken en meer sales kunnen doen. Projecten zouden minder lang aangesleept hebben en we zouden al sterker gegroeid zijn. Maar uitstel is geen afstel, en we blijven elke dag alles geven om onze visie waar te maken."

Het is dus belangrijk om de moed niet te verliezen, te blijven vechten waarvoor je staat en elke kans met beide handen te grijpen. Opgeven staat niet in het ondernemerswoordenboek.

Advies voor startende ondernemers in coronatijden

In deze tijden is advies van ondernemers die hetzelfde pad als jou afleggen goud waard. Bram geeft graag zijn advies mee: "De covid-pandemie maakt het er niet eenvoudiger op. Maar dat wil niet zeggen dat je business idee volledig stil hoeft te liggen. In welke mate je volgende stappen zet, hangt sterk af van de maatregelen van de overheid in jouw sector.

Toch neem je als ondernemer altijd wel enige risico. Het is dan belangrijk om in deze moeilijke tijden die risico's goed in te schatten vooraleer je de grote sprong waagt, rekening houdende met het worst-case scenario."

De covid-pandemie maakt het er niet eenvoudiger op. Maar dat wil niet zeggen dat je business idee volledig stil hoeft te liggen.

Wat met Experience Lab na de crisis?

De grootste veranderingen voor wanneer de pandemie voorbij is

Net zoals iedereen, kijkt Bram samen met Experience Lab uit naar een wereld zonder corona. Op dit moment is plannen nog moeilijk, maar uitkijken naar de veranderingen die een corona-vrije wereld zal meebrengen kan altijd. Maar Bram blijft realistisch: "Ik verwacht niet dat alles binnen enkele maanden terugkeert naar hoe het voor maart 2020 was. Ik verwacht (met een bang hart) nog een reeks faillissementen. Ik hoop echter dat op een bepaald moment in de toekomst een nieuwe periode van voorspoed zal aanbreken die ons de mogelijkheid zal geven om verder te groeien en met een groter team nog meer impact te maken bij nog meer bedrijven."

First things first: het eerste wat Experience Lab doet wanneer corona voorbij is

"Zodra Covid achter de rug is, gaan we met het hele team op restaurant om elkaar beter te leren kennen. Daarna pakken we een frisse pint aan de toog van een Gents café. En gelijk wie van onze klanten of partners op dat moment wil aansluiten is meer dan welkom."

Ondernemen tijdens een pandemie: key takeaways

Ondernemen tijdens de pandemie vergt een nieuwe, aangepaste aanpak dan ondernemen voor maart 2020. Wat is er belangrijk bij het opstarten en runnen van een groeiend bedrijf tijdens de coronacrisis?

  • De digitale aanwezigheid van jouw bedrijf is belangrijker dan ooit. Bijna alles verloopt tegenwoordig digitaal, dus jouw online aanwezigheid kan allesbepalend zijn voor het succes van jouw bedrijf. Enkel aanwezig zijn is niet genoeg; er moet vele tijd gestoken worden in de strategie en uitvoering die erbij komt kijken. Een goede oplossing kan zijn om het digitale luik uit te besteden aan een digitale partner die meedenkt met het traject van je bedrijf.
  • Volg goed op in de actualiteit wat er gaande is, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Risico's zullen er altijd zijn, maar je kan je wel zo goed mogelijk voorbereiden.
  • Wees creatief en ga op zoek naar opportuniteiten. Die zijn er ongetwijfeld. De pandemie brengt nieuwe behoeftes en gewoontes mee bij de consument. Als je hierop inspeelt, breng je heel wat meerwaarde bij veel mensen.
  • Denk toekomstgericht. Ga partnerships aan en plant zaadjes naar de toekomst toe. Als je nu nog niet optimaal kan groeien, vermakkelijk je nu al het proces voor na de crisis. Want na regen komt zonneschijn.

Inspirerende succesverhalen van start-ups die opgericht zijn tijdens corona

Naast Experience Lab zijn er nog veel andere ondernemingen gestart tijdens de pandemie. Elke dag worden er nieuwe, innovatieve bedrijven uit de grond gestampt. Ook wij luisteren graag naar verhalen van collega-ondernemers over hoe zij groeien in deze tijden.

Een van onze klanten bijvoorbeeld, Kaart Blanche, ondervond ook een boost wanneer de pandemie uitbrak. Fysiek contact werd onmogelijk en mensen zochten steun. Wat is er dan leuker dan een quarantaine kaartje te sturen naar een vriend, collega of naar je familie. Veel mensen waren fan en traditionele (offline) wenskaartjes maakten hun comeback.

Ook in dit artikel van De Tijd lees je hoe een jonge ondernemer tijdens zijn studentenwerk als interieurfotograaf de stap zetten naar een eigen start-up. Hij kwam op het idee om virtuele tours te voorzien voor organisaties. Een enorm succes aangezien daar veel vraag naar is.

Wil jij met jouw bedrijf ook uitgroeien tot een succesverhaal? Bij Experience Lab gaan we graag een partnership aan om samen te kunnen groeien.

Bedrijf starten tijdens een pandemie: do or don't?

Ondernemen in coronatijden is niet vanzelfsprekend, maar ondernemers laten zich niet tegenhouden. Innovatie, durf en ondernemingszin zijn key players. Je hoeft niet te wachten om jouw idee aan het licht te brengen, zolang je je bewust bent van de huidige situatie, mogelijke scenario's en risico's. Het vergt heel wat moed, moeite en zelfvertrouwen, maar dat is net het mooie aan ondernemen.

Zoek jij nog een digitale partner in jouw ondernemingsverhaal? Experience Lab is een Belgische start-up die digitale ervaringen creëert voor start-ups, scale-ups en kmo's. Boek een meeting in via deze link en ontdek tijdens een vrijblijvend gesprek wat we voor elkaar kunnen betekenen.

Op 
zoek 
naar 
een 
digitale 
partner 
voor 
jouw 
start-up?

Neem contact op en wij helpen je op weg op maat van jouw business. 

Experience Lab BV

BTW BE0756.564.465

Coupure Rechts 620
BE-9000 Gent

© 2021 Experience Lab BV - All rights reserved.