Daily digitale struggles waarin elke marketeer zich wel herkent

Gepubliceerd op 17/6/2021

Als marketeer moet je je continu aanpassen aan de steeds veranderende wereld van digital marketing. Dat is echter niet altijd even makkelijk. In deze blogpost delen wij een aantal hindernissen waarmee elke digital marketeer wel eens te maken krijgt én hoe je ze moet overwinnen.

De beste content vinden voor jouw type bedrijf

Hoe je het ook draait of keert, content is superbelangrijk om traffic naar jouw website te krijgen. Zonder (goede) content trek je geen bezoekers naar jouw website, en blijven die er ook niet op. Er zijn zoveel verschillende soorten content en platformen waarop je die content kan verspreiden, dus hoe begin je hier nu aan?

Eerst moet je uitzoeken welke sociale media platformen interessant zijn om op te publiceren voor jouw bedrijf, sector en doelgroep. Voorbeelden van platformen zijn Instagram, Facebook, Twitter, LinkedIn, TikTok, Pinterest. Eens je weet op welk platform(en) jij je wil richten, moet je kijken welke content je het beste publiceert dat platform. Dat kunnen bijvoorbeeld blogs, infographics, video's, nieuwsbrieven, podcasts of webinars zijn. Richt jouw bedrijf zich op een jonge doelgroep (>18 jaar) en is jouw merk jong en creatief? Dan zijn video's op TikTok misschien wel iets voor jou. Wil jij jouw communicatie zakelijk houden en je vooral richten op partners en andere bedrijven uit jouw sector? Focus je dan in dit geval iets meer op het sharen van interessante artikelen op LinkedIn. Ten laatste is het ook belangrijk om te weten wanneer je die content het beste verspreidt op het platform dat je gekozen hebt. Bij de meeste social media platformen krijg je het meeste interactie 's morgens, voor de werkdag begint, en 's avonds na het werken.

Verder is het ook belangrijk om relevante content te produceren voor jouw doelgroep. SEO en paid advertising worden steeds belangrijker en daarom zou het zonde zijn als je tijd en geld zou investeren in keywords die niet relevant zijn voor jouw doelgroep. Het is zeker de moeite waard om een grondige analyse uit te voeren van wie jouw doelgroep is, en wat hun interesses en noden zijn. Dat kan je onder andere doen door een buyer persona te creëren of hiernaar te polsen bij jouw klanten via een quiz of poll op sociale media.

Zoals we eerder al aanhaalden schrijf je niet enkel content voor jouw doelgroep, maar ook voor jouw vakgebied of sector. Zorg dus dat jouw content ook relevant is voor hen.

Iedereen kan SEO

"Iedereen kan SEO", heb jij dat ook wel al eens gehoord? Dat zinnetje is als marketeer frustrerend om te horen want niets is minder waar! Keywords, anchor tags, links, goede titels, metadescription, relevante content, regelmatig posten op social media... Er komt enorm veel kijken bij SEO. Bovendien verandert het algoritme van Google constant, waardoor je soms niet goed meer weet wat werkt en wat niet. Zonder een goede SEO-strategie wordt jij niet gevonden in zoekmachines en omdat je het zo goed mogelijk wil doen, moet je oppassen om niet te vervallen in de typische valkuilen. Je gebruikt teveel keywords, waardoor je tekst onleesbaar wordt, je gaat content dupliceren om sneller te werken en je probeert zo veel mogelijk te schrijven waardoor jouw tekst niet meer aantrekkelijk is. En dan hebben we het nog niet over de kleine dingen die jouw succes kunnen ondermijnen zoals geen of een slechte meta descriptions, tag issues, foute links en afbeeldingen, te weinig woorden, te veel on-page links etc.

Hoeveel keer zoekmachines hun algoritme ook veranderen, de volgende dingen blijven belangrijk om hoog te ranken in Google:

High-quality content staat nog steeds voorop. Schrijf dus content van goede kwaliteit met jouw doelgroep in het hoofd. Om te weten welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt, is het belangrijk om een uitgebreid zoekwoordenonderzoek te doen. Gebruik die keywords in jouw content, in de urls en in de metadescription. Vergeet ook zeker niet om jouw oude webpagina's te updaten met relevante zoekwoorden. Google geeft niet enkel voorrang aan websites met goede content en relevante keywords, een goede gebruikservaring op alle soorten apparaten is ook heel belangrijk. Dus zorg dat jouw website makkelijk navigeerbaar is, zowel op desktop als mobiel.

Vergeet tenslotte ook niet dat een hoge ranking in Google niet gebeurt van vandaag op morgen, dus vooral; heb geduld!

Vergeet ook niet dat een hoge ranking in Google niet gebeurt van vandaag op morgen, dus vooral; heb geduld!

Jouw post of artikel heeft minder likes, comments of shares dan gewoonlijk

Dat overkomt de beste onder ons! Het is mogelijk dat het algoritme van Facebook, Instagram of LinkedIn jouw content minder gepusht om bepaalde redenen. Dat kan door een verkeerde headline die niet genoeg aanspreekt, of doordat je geen CTA's in jouw content hebt verwerkt. Om ervoor te zorgen dat mensen jouw post lezen én ermee interageren, moet die natuurlijk de aandacht trekken. Het kan ook zijn dat jij content maakt die niet afgestemd is op jouw doelgroep of het platform, zoals we eerder al hebben aangehaald. Door een grondige doelgroepanalyse te maken, weet jij hoe en waar je jouw doelgroep het beste kan bereiken.

Gebruikers op sociale media hechten veel belang aan merken die eerlijk en persoonlijk zijn. Wees dus niet bang om af en toe eens iets luchtigs, zoals een grappige meme of een leuke quote te posten. Maak je merk persoonlijker door te tonen wie erachter zit en je medewerkers in de verf te zetten. Op die manier leren jouw volgens niet enkel je bedrijf en merk kennen, maar ook wie erachter zit.

Wat de reden ook is dat jouw post minder engagement kreeg, probeer te achterhalen waardoor dat zou komen, zodat je het de volgende keer beter kan aanpakken!

De verkeerde link in een nieuwsbrief, post of artikel publiceren

We kennen het allemaal wel, je moet last-minute een mailtje uitsturen of die post publiceren. Op automatische piloot vul je een e-mailtemplate in of link je naar dat ene artikel en je klikt op verzenden of publiceren. En dan zie je het: een verkeerde link... Oh nee!

Heb je een verkeerde of niet-werkende link op social media? Meestal kan je jouw post nog aanpassen na het publiceren. Heb je een verkeerde link in een email gestuurd? De enige mogelijkheid is om een tweede email te sturen met de juiste link. Dit is geen grote fout, maar hierdoor lijk je wel onzorgvuldig. Bespaar jezelf kopzorgen en test je e-mails altijd voordat je ze verstuurt door op alle links te klikken.

Consistente branding

Consumenten gaan eerder merken vertrouwen die ze herkennen. Daarom is het belangrijk dat jij als merk zorgt voor een consistente branding doorheen al je platformen. Op die manier creëer je een sterk en herkenbaar merk, dat vertrouwen opwekt bij jouw klanten. Hiervoor kan je een brand guidelines document maken zodat alle marketingbureaus, aannemers of nieuwe medewerkers precies weten welke lettertypes, kleuren en stijlen ze moeten gebruiken bij het ontwerpen. Zorg ervoor dat jouw brand guidelines aansluiten bij de visie en missie van je bedrijf.

Branding is niet enkel belangrijk extern, voor (potentiële) klanten, maar ook intern, voor je eigen medewerkers. Een merk dat van binnenin sterk in zijn schoenen staat, straalt dat ook uit naar buiten toe. Jouw medewerkers zijn als een soort ambassadeurs voor jouw merk. Als zij precies weten waar jouw bedrijf voor staat, en dezelfde waarden en normen delen, dragen zij dat ook naar buiten.

Merk 
jij 
dat 
je 
de 
laatste 
tijd 
minder 
interactie 
krijgt 
op 
sociale 
media 
maar 
weet 
je 
niet 
hoe 
dat 
komt? 

Contacteer ons en samen met jou kijken wij waar het probleem zit en geven we jou tips om het in de toekomst beter aan te pakken!

Experience Lab BV

BTW BE0756.564.465

Coupure Rechts 620
BE-9000 Gent

© 2021 Experience Lab BV - All rights reserved.