The holy grail of SEO: leer alles over scoren in Google

Gepubliceerd op 9/7/2021

Vandaag kan iedereen in een handomdraai een website maken. Je hoeft geen code-wizzard of topdeveloper te zijn om een goed uitziende webpagina online te zetten. Het kan gelden als online visitekaartje of virtuele etalage. Maar concurrentie is groot op het internet en om bezoekers te krijgen op je website, moet je natuurlijk gevonden worden. Dat is waar SEO belangrijk wordt.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization. Dat wil letterlijk zeggen: het optimaliseren van jouw website zodat die beter gaat presteren in een zoekmachine. Er zijn verschillende manieren om de zoekmachine optimalisatie van jouw website op te krikken, met het gezamenlijke doel om de website hoger in Google, Bing of Yahoo te laten verschijnen. Dit gaat van technische zaken naar optimaal omgaan met zoekwoorden. Let op, we spreken hier over organische optimalisatie, de stap voordat je SEA gaat toepassen.

SEO is toepasbaar op elke website. Zowel informatieve websites als e-commerce platformen kunnen voordeel halen uit een geoptimaliseerde zoekwoord-strategie. Waar je website ook over gaat, je wilt immers dat potentiële klanten of bezoekers de website vinden in de zoekmachine, en dat aan de hand van de juiste zoektermen.

Zoekwoordenanalyse

We lijsten even alle punten op je waar je heb best op let. Een goed geheugensteuntje hiervoor is de periodieke tabel, aangepast aan zoekmachine-optimalisatie. Het begint allemaal bij een zoekwoorden onderzoek. De periodieke tabel is een kapstok waar de zoekwoorden en technische optimalisaties aan opgehangen worden om tot een optimaal vindbare website te komen.

De voorbereiding van het zoekwoordenonderzoek

  • Ga na welke keywords relevant zijn voor jouw merk. Dat kan de naam van jouw product zijn, de sector waar je in zit of de kernwoorden die je waarden en normen omschrijven. Think out of the box: wat zijn populaire woorden waar je mee op de golf kan springen. Denk hierbij ook aan de concurrentie en check eens op welke zoekwoorden zij gevonden worden. Je wilt niet ontbreken wanneer potentiële klanten op zoek zijn naar een product of dienst.
  • Maak een overzicht van de huidige pagina's op jouw website. Maak per pagina een lijstje op van de zoekwoorden waarop deze pagina gevonden moet worden. Een eenvoudige manier om na te gaan of jouw pagina's ook effectief scoren op de juiste zoekwoorden is het intypen van de zoekwoorden in de zoekbalk. Is de pagina niet te vinden? Dan weet je meteen op welke zoekwoorden je best inzet.
  • Identificeren en optimaliseren van pagina's met meer potentieel. Heb je pagina's op je website waar niet zo veel opstaat? Misschien kan je de pagina's inzetten om meer relevante zoekwoorden te gebruiken en zo via meer pagina's gevonden te kunnen worden.
  • Op de homepagina, productpagina's en dergelijke, kan je maar zoveel zoekwoorden kwijt. Daar komen de blogpagina's kijken. Een blog op je website is een leuke en creatieve manier om bezoekers naar je website te halen. Je toont expertise, creatieve content en extra informatie over de sector waar je in zit. Niet alleen voor marketing is dit interessant, maar ook voor SEO. Door middel van titels, tussentitels en slim geschreven tekst komen er zo heel wat zoekwoorden op de pagina. Vooral bij webshops is dit interessant: blogs zijn vaste pagina's die weinig tot niet veranderen, waardoor ze een vaste waarde opbouwen op Google. Het is immers zo dat hoe langer een pagina bestaat, hoe waardevoller de pagina is voor de zoekmachine. We noemen dit statische pagina's.

Start met de keywordresearch

  • Relevante topics
    Lijst eerst alle mogelijke relevante topics op, daarna ga je na welke zoekwoorden je er aan kan koppelen. Op die manier creëer je al een basisstructuur wat het gemakkelijker maakt om er mee aan de slag te gaan.
  • Negatieve zoekwoorden
    In een later stadium, als je ook wil gaan adverteren met SEA via Google Ads, is het goed om een lijstje van negatieve zoekwoorden te hebben staan. Dat zijn zoekwoorden waarop je zeker niet gevonden wil worden en die dicht bij jouw brandname, sector of website liggen.
  • Lokale keywords
    Google kijkt voor website eerst altijd in je regio of land. Het kan ook zijn dat jouw winkel of product een lokale regio aanspreekt. Doe daarom eens een kleine research naar wat er in de omgeving gezocht wordt. Zo zorg je ervoor dat je relevant bent voor het publiek dat naar jou op zoek moet.
  • Concurrentie-check
    Je kan altijd eens kijken bij de concurrentie of je concullega's en je inspiratie daar halen. Ga op zoek naar collega's met hetzelfde product of zaken in dezelfde regio of sector. Kijk eens op overeenstemmende pagina's welke zoekwoorden zij in hun titels gebruiken en waarover hun content gaat. Ga eens na welke website er naar boven komen in de zoekmachine wanneer je de zoekwoorden intypt waarop jij gevonden wil worden.
  • Google suggest
    De zoekbalk van een zoekmachine vult vaak verder aan. Dit zijn zoekwoorden of termen die vaak gezocht worden of die een goede aanvulling vormen op wat je al hebt ingetypt, populaire zoekwoorden dus. Dit kan dienen als inspiratie voor jouw eigen content.
  • Vraag en antwoord
    Een gouden regel van de content op jouw website, is dat ze een antwoord moet bieden of de vraag van de klant. Klanten zoeken via zoektermen naar meer informatie of een antwoord. Check daarom ook eens jouw veelgestelde vragen. Vorm content aan de hand van de vragen die klanten stellen. Als zij die vragen hebben, zou het goed kunnen dat andere potentiële klanten met dezelfde vragen zitten, en ze die dan ook gaan intypen in een zoekmachine.

Hoe vind je zoekwoorden?

Er zijn heel wat tools die je helpen om zoekwoorden te vinden. Jammer genoeg moet je voor heel wat van die tools betalen. Er zijn een aantal handige parameters die die tools meegeven: welke zoekwoorden hangen er aan vast, welke zijn relevant, hoeveel zoekvolume hebben de zoekwoorden en wat is de autoriteit van het zoekwoord (zowel paid als organisch).

Waar vind je zoekwoorden?

In je lijst zal je niet alle parameters van elk zoekwoord kunnen invullen. Maar dat maakt niet zo heel veel uit. Jij bepaalt nog steeds zelf welke zoekwoorden relevant zijn voor jouw website, waarop je alsnog voor de meest relevante op zoek kan gaan naar zoekvolume.

Types zoekwoorden

Shorttail zoekwoorden

Populaire korte keywords met een hoog zoekvolume. Deze bestaan maximum uit één of twee woorden en worden heel veel gebruikt. Bijvoorbeeld: schoenmaat of koning

Midtail zoekwoorden

Deze zoekwoorden bestaan uit meer dan twee woorden, maar vormen nog net geen zin. Vaak gaat het hier om het hoofdzoekwoord en een bijwoord. Bijvoorbeeld: schoenmaat van koning.

Longtail zoekwoorden

Zoekwoorden die uit meer dan één woord bestaan. Vaak is dit een vraag in de vorm van een volzin: Welke schoenmaat heeft de koning?

Zoekwoorden rangschikken

Een overzichtelijke manier om zoekwoorden te ordenen is in de vorm van een tabel. In de tabel duidt je het zoekvolume aan, of de zoekwoorden relevant zijn, welke tag dat je ze geeft en op welke pagina de zoekwoorden thuishoren. Je kan werken per thema, per soort zoekwoord of per tak van jouw bedrijf of merk.

Wat doe je nu met die zoekwoorden?

Nu je een volledige zoekwoordenresearch hebt gedaan en je een uitgebreide lijst hebt met mogelijke zoekwoorden, kan je ze optimaal inzetten op je website.

Content

Zoekwoorden verwerk je op een natuurlijke manier in de content van je website. Zorg ervoor dat jouw content kwaliteitsvol is: goed geschreven, geschreven rond je zoekwoorden en up-to-date. Het is de bedoeling dat men jouw pagina's vindt aan de hand van de zoekwoorden, die in de tekst op de pagina's staan.

Zoals eerder vermeldt, moet de content op jouw website een antwoord bieden op wat mensen zoeken en vragen: van zoekopdracht-vraag naar content-antwoord. Om het bezoekers gemakkelijk te maken zorg je voor een duidelijke structuur van je pagina met titels, tussentitels, tekstblokken en afbeeldingen. In één oogopslag moet duidelijk zijn wat de bezoeker kan vinden op de pagina.

Tip

Check de trends van het moment. Dagelijks zijn er populaire onderwerpen waar men op dat moment naar zoekt. Spring mee op de trend-trein en voorzie up-to-date content door je zoekwoorden en pagina's te linken aan die trend.

Structuur

Om te weten wat op je pagina staat en zo dus ook de pagina correct in de rankings weer te geven, crawlt de zoekmachine jouw website. Hij gaat als het ware de pagina scannen op zoekwoorden, aan de hand van de structuur van de website. Bij elk websitesysteem geef je de content in aan de hand van een structuur met titels en tussentitels (H1, H2, H3, H4), tekstblokken (paragraphs) en afbeeldingen (images). De titels zijn je eerste kans om op te vallen met zoekwoorden. Daarna de tussentitels, tekst en uiteindelijk de afbeeldingen.

Het allereerste waar de zoekmachine op botst, is de header. De header is vaak zichtbaar bovenaan de pagina en leidt jouw pagina in met titel en korte inleiding. Dit is de beste plaats om jouw kernzoekwoord mee te geven. Zo weet meteen zowel de bezoeker als de zoekmachine waar de pagina over gaat.

URL & HTML

Een goede plek om zoekwoorden in het thema van jouw bedrijf weer te geven, is in jouw url. Dit is niet altijd eenvoudig, doordat de merknaam vaak anders klinkt dan het effectieve product of de effectieve dienst.

Elke pagina heeft ook een verborgen titel en metabeschrijving. Dit geeft de zoekmachine een eerste samenvatting over wat op de pagina staat. Vul deze systematisch in wanneer je een pagina creëert of aanpast, zo is deze altijd up-to-date. Hetzelfde geldt voor afbeeldingen: je kan achter elke afbeelding een beschrijving zetten, zo is deze ook door de beschrijving - en de zoekwoorden die er in staan - te vinden.

Structured data

Structured data is het vaste stukje code waarin de pagina geschreven is, waar de zoekmachine de informatie vandaan haalt om te bepalen waar de pagina over gaat. Op gestructureerde wijze voegen developers elementen toe waarop spiders van de zoekmachines, wanneer ze de pagina crawlen, meteen zien waar de pagina over gaat.

De valkuilen

Keywordstuffing

Kort gezegd: baseer de titels, teksten en afbeeldingen op jouw website op zoekwoorden. Maar let op het volgende: zoekmachines zijn slimme robots en hebben het snel door als je te veel keywords toevoegt. Dit noemt men keywordstuffing. Ze zien dit als een slecht teken, waardoor jouw website niet zo hoog zal scoren als gehoopt. Ook bezoekers van de pagina hebben het snel door, wanneer je te hard je best doet of wanneer de tekst te onnatuurlijk lijkt door alle zoekwoorden.

Cloaking

Cloaking is wanneer je aan de zoekmachine andere content laten zien, dan aan de bezoekers van jouw website. Hierbij komen de titel en metadescription niet overeen met de zichtbare content. Net zoals dat je geen valse reclame met valse beloftes mag maken, mag cloaking wettelijk gezien ook niet. Ook hebben zoekmachines dit snel door, dus heeft het geen gunstige werking op de ranking van jouw website.

Dubbele content

Zie de zoekmachines als één grote bibliotheek, met alle bladzijdes (webpagina's) in. Ze reageren echter niet goed wanneer er een bladzijde twee maal in de bibliotheek zit. Content kopiëren en op meerdere webpagina's zetten is dus een no-go, ook al gaat het om je eigen content. Zoekmachines zien dit als plagiaat en geven daarop een slechte ranking. Zorg er dus voor dat jouw content altijd origineel is.

Wil 
jij 
hoger 
scoren 
in 
Google 
met 
jouw 
website?

Met een uitgebreide SEO-audit van jouw website kijken wij voor welke zoekwoorden jij het meeste kans maakt om hoger in Google te ranken.

SEO proof zonder keywords

Er zijn ook nog een aantal andere dingen waar je op moet letten:

  • Is jouw website mobile-friendly?
  • Hoe snel laadt jouw website?
  • Zijn er links die niet meer werken?
  • Is jouw sitemap in orde?
  • Is jouw website veilig?
  • Is er duplicate content?

SEO of SEA

Mocht je jouw website toch een kleine boost in de ranking van de zoekmachine willen geven, kan je altijd aan de slag gaan met SEA. SEA staat voor Search Engine Advertising en zorgt ervoor dat door middel van betalende zoekwoorden, bezoekers jouw pagina sneller vinden. Mogelijke bezoekers typen in de zoekbalk een zoekopdracht. Als jij op die zoekwoorden hebt ingezet zal jouw website bovenaan als advertentie verschijnen. Klikt de bezoeker dan op jouw link? Dan betaal jij per klik via dat zoekwoord. Om een optimale SEA-campagne op te zetten is een uitgebreid zoekwoordenonderzoek altijd handig. Zo zie je meteen op welke zoekwoorden je moet adverteren, maar ook op welke zoekwoorden de grootste concurrentie zit. Hoe populairder je zoekwoord, hoe duurder. Het is een voorzichtig wikken en wegen tussen populariteit en concurrentie van het zoekwoord om een optimaal resultaat voor het beste budget te kunnen bereiken. Dit vraagt enkele testfases, dagelijkse opvolging en enkele weken afwachten.

Engagement van de bezoeker

De bezoekers bepalen ook voor een groot deel hoe goed jouw website scoort. Eens dat ze via zoekwoorden, vragen en interesses op jouw webpagina terecht zijn gekomen, is het ook belangrijk dat ze daar even blijven. Ideaal gezien vindt de bezoeker het antwoord op hun vraag, ontdekken ze nieuwe zaken die hen interesseren, klikken ze op relevante links en verkennen ze de andere pagina's op de website.

Dit alles kan je aansturen in de structuur van de website, de engaging content, CTA naar relevante producten of diensten en uitstekende digitale storytelling waarbij de bezoeker meer wil ontdekken. Je wil ook dat de bezoeker terugkomt naar jouw website. Hierbij is er een dunne lijn tussen statische content creëren, maar ook af en toe vernieuwende teksten en producten brengen om de bezoeker opnieuw naar jouw website te trekken.

Reputatie

Jouw website staat niet alleen. Vaak zijn er, afhankelijk van dienst of merk, allerlei sociale kanalen gekoppeld aan jouw website. Deze zijn vaak voorzien van de meest recentste updates over jouw merk. Zorg ervoor dat de content op de sociale kanalen overeen komt met de website. Het is vaak door die kanalen dat bezoekers op jouw website komen. Ze klikken dan ook door op basis van een bepaalde belofte.

Het is interessant om via statistieken van sociale platformen te weten te komen wie je bezoekers precies zijn. Doelgroepen verkennen op basis van leeftijd, locatie, geslacht en interesses kan je helpen om de content op jouw website aan te passen. Als de content interessant blijft voor jouw doelgroep zullen ze sneller geneigd zijn om terug te keren naar jouw website.

Wil 
jij 
graag 
meer 
leads 
en 
betere 
conversie?

Naargelang jouw budget en doelen zetten wij doeltreffende advertentiecampagnes op, zodat jij meer resultaat haalt.

Autoriteit van jouw website

Wat betekent autoriteit?

Jouw website is jouw domein. Net zoals in vastgoed is dat jouw plaatsje op het internet dat jij, in zekere mate, kan invullen zoals jij wil. Je wil dan ook de website met de beste reputatie, die het snelst functioneert en het best scoort in de ranking bij zoekmachines. Kortom, je wilt een hoge autoriteit op jouw website.

Hoe wordt de domeinautoriteit bepaald?

Een website heeft verschillende domeinen, die allemaal verzameld zijn onder één rootdomain. Hierin gaat het vaak om dezelfde website via een ander platform, in een ander land of in een ander taal. Een .com, .be/fr, .be/nl, .gov, leidt allemaal naar éénzelfde website, met hetzelfde doel.

Hoe bouw je domeinautoriteit op?

  • Optimalisatie van de on en off page SEO
    Wanneer jouw website zowel zichtbaar, onzichtbaar en technisch op orde staat met Search Engine Optimization, behaal je niet alleen een hogere ranking in de Google Search Console, maar is ook de domeinautoriteit hoger. Lees eerder in deze blogpost hoe je het maximale resultaat kan behalen door het toepassen van een correcte zoekmachineoptimalisatie-strategie.
  • Populair bij zoekmachines
    Hoe populairder je bent bij zoekmachines, hoe groter jouw domeinautoriteit. Dat kan je zelf in de hand werken door een technisch sterke website te bouwen (mobile-friendly, snelheid, etc.) of door een correcte SEO- strategie. Ook helpt het om een bedrijf, dienst of product te hebben waar eenvoudigweg veel naar gezocht wordt.
  • Interne linkstructuur
    Bij het opzetten en optimaliseren is één woord heel belangrijk: links, links, links. Zowel links van jouw website op andere domeinen als links binnenin jouw website. Om domeinautoriteit op te bouwen, kijken zoekmachines ook naar links op jouw eigen website, die leiden naar andere pagina's op jouw website: een doorverwijzing naar een blogpost, een product dat je in de kijker wil zetten of een link naar jouw webshop.
  • On-site optimalisatie
    Net zoals dat Rome niet op één dag was gebouwd, is een website dat zeker ook niet. Ook bij ons keren klanten regelmatig terug met de vraag naar updates, fixen we bugs die plots verschijnen en updaten we de software. Zoekmachines zien een domein waar aan gewerkt wordt als een goed domein. Zowel klant, potentiële klant, jouw bedrijf zelf en de zoekmachine hebben allemaal iets aan een optimaal werkende website.
  • Linkbuilding
    Door linkbuilding toe te passen verhoog je de vindbaarheid van jouw website door overal relevante externe links (backlinks) te plaatsen. Een domeinautoriteit hangt af van hoeveel links of liever backlinks er naar jouw website leiden. Hieraan zijn een aantal criteria verbonden, want niet alle backlinks zijn waardevol. Het heeft bijvoorbeeld geen zin vergeten fora te spammen met de link van jouw website.

Wil 
jij 
weten 
hoe 
goed 
jouw 
website 
scoort 
tegenover 
de 
competitie?

Met onze website-audit weet jij meteen waar je staat tegenover je concurrenten en waar je kan verbeteren!

Linkbuilding

Wat is linkbuilding?

Simpelweg betekent linkbuilding het plaatsen van externe links van jouw website op andere (externe) websites, om de autoriteit en vindbaarheid van jouw eigen website te verhogen. Linkbuilding is een ongoing proces van het plaatsen van die links op relevante plaatsen. Die relevante websites zijn het best websites met zelf een hogere autoriteit dan de eigen website, zo gaat die autoriteit mee omhoog. Tussen websites geldt maar één link, het heeft dus geen zin om meerdere van jouw pagina's te linken op een andere website. Hoe relevanter de website is waar jouw backlink te vinden is hoe beter. Wanneer de content dichter aansluit bij je eigen content, werkt het beter voor de zoekmachine.

Je hebt verschillende soorten backlinks:

  • Organische backlinks
    Zonder dat je het realiseert, plant iemand jouw link ergens neer. Dit is natuurlijk mooi meegenomen, al check je zelf best eens op welke soort websites jouw links allemaal te vinden zijn.
  • Gevraagde backlinks
    Vraag aan mensen of ze jouw link ergens willen plaatsen. Dit kan zowel via een officiële overeenkomst tussen ondernemers, als via PR- samenwerken of als vriendendienst.
  • Zelf geplaatste backlinks
    Binnenin die soorten heb je nog verschillende types backlinks. Deze links hangen af van welke pagina's voor jou het belangrijkst zijn.
  • Links naar de homepagina
  • Links naar specifieke pagina's die ingaan op bepaalde acties, services, producten
    Deze links zijn vooral interessant wanneer jouw website zich focust op e-commerce. Je kan linken naar specifieke pagina's waarop je wil inzetten voor verkoop.
  • Links met de merknaam of bedrijfsnaam in de ankertekst*

*Verder in deze post gaan we dieper in op ankerteksten.

  • Links met belangrijke keywords
    Hier komt weer het SEO-gedeelte aan te pas. Keywords in een url geven je meer kans om gevonden te worden via een zoekmachine
  • Relevantie van de backlinks
    Het plaatsen van een backlink op een website met een hoge domein autoriteit zorgt ervoor dat jouw autoriteit ook de hoogte in gaat.
  • Rootdomein
    Hoewel een hoge diversiteit van de domeinen waarop je de backlinks plaatst goed is, scoor je het meeste autoriteit wanneer je backlinks op het rootdomein/hoofddomein gaat plaatsen. Ga zeker de autoriteit van dit hoofddomein ook na. Hoe hoger de autoriteit van het domein waar je de backlink op plaatst, hoe hoger jouw autoriteit zal worden.
  • Let op voor spamming
    Wanneer je te veel links in één keer gaat plaatsen, zien zoekmachines dit als spamming. Er zijn bedrijven die je voor een bedrag een hoog aantal backlinks beloven. Hoewel de hoeveelheid van de backlinks interessant is alsook de tijd die je er zelf niet moet insteken, is dit vaak geen goed idee. Linkbuilding is een proces dat je best over een aantal weken, maanden of langer laat lopen. Langzaam maar zeker gaat de autoriteit van jouw website ook de hoogte in gaan.
  • Gebruik verschillende pagina's op de website
    Bij linkbuilding en het opbouwen van domeinautoriteit geldt niet alleen de hoofd-url naar de homepagina, maar ook alle andere links die naar diverse pagina's op jouw website leiden.
  • Plaats van de backlink op de pagina
    Een backlink die bovenaan in het midden van de pagina te vinden is, die je dus meteen ziet als je de pagina openklikt, bouwt meer autoriteit op dan een backlink die weggemoffeld zit en amper zichtbaar is. Maak een goede afweging van waar je welke soort links wil plaatsen. De links organisch in een pagina verwerken is de beste manier om voor zowel bezoeker van de pagina als zoekmachine optimaal te zijn.

Hoe doe je aan linkbuilding?

Om spamming te voorkomen maak je hier best een ongoing proces van, waarin je wekelijks een aantal backlinks plaatst. Voor zoekmachines is één tot twee keer per week aanvaardbaar.

Een aantal praktische tips om je eigen linkbuildingstrategie op te stellen:

  • Maak een lijst met potentiële plekken
    Maak een lijst op met websites/domeinen waar je de links zou willen plaatsen. Denk hierbij vooral aan je klanten, aan partnerships en samenwerkingen. Ga in gesprek en pols even of ze geïnteresseerd zijn in een wederzijdse dienst. Dit geeft niet enkel hogere score op vlak van domein autoriteit maar zorgt er ook voor dat je bij een groter en relevant publiek bekend geraakt.
  • Maak het de linkers zo gemakkelijk mogelijk
    Als je een partnership hebt opgebouwd met iemand, zorg er dan voor dat die zo efficiënt mogelijk verloopt. Schrijf een blog voor de website waar je die op kan plaatsen, voorzie een logo en lever een passende ankertekst aan.
  • Check concurrenten
    Bekijk eens bij de rechtstreekse concurrent welke backlinks zij gebruiken. Biedt eventueel aan om ook hun link te plaatsen in ruil voor jouw backlinks.
  • Freshness - score
    Links naar recentere geüpdate pagina's ranken hoger dan oude statische pagina's. Dat noemen we de freshness score. Langs de andere kant bouwen statische pagina's met statische content ook autoriteit op. Het is hierin het evenwicht vinden om voor de robots van de zoekmachine zo gunstig mogelijk te zijn.

Stappenplan linkbuilding

1. Pagina's en links

  • Lijst op welke pagina's je wil linken. Zet er ook even bij waarover de pagina gaat, waar dat je hem zou willen linken en welke zoekwoorden er aan vast hangen.
  • Welke keywords wil je verwerken in je links. Zoekwoorden in de url zijn immers van veel waarde.

2. Content

  • Check de content van je eigen website en zie hoe die relevant kan geüpdate worden naar SEO en linkbuilding vlak toe.
  • Check aan de hand van sociale media welke content het meest gelezen of gebruikt wordt. Dit is direct gelinkt aan de content op jouw website. Mensen zullen backlinks op deze pagina dan ook sneller zien.
  • Zorg ervoor dat jouw website en links overeen komen met wat er ook effectief wordt beloofd dat de bezoeker te zien zal krijgen.
  • Linkbuilding is sterk gerelateerd aan Search Engine Optimization-onderzoek. Door research naar relevante zoekwoorden, bepaal de je de vaste content. Creëer op basis van die vaste content een aantal statische pagina's. Die pagina's bouwen autoriteit op.

3. Bloggen op de website

  • Een blog op jouw website is niet alleen goed om expertise te tonen en de klanten van antwoorden te voorzien, maar ook om meer bezoekers op jouw website te krijgen. Potentiële bezoekers die niet perse op zoek zijn naar jouw merk komen via jouw expertise toch op jouw website terecht.
  • De blogs geven ook een kans op linkbuilding, doordat anderen jouw blog op hun website kunnen delen.

4. Contacten leggen

  • Binnenin jouw partners en klanten kan je een afspraak maken waarbij je links gaat uitwisselen om elkaar een duwtje in de rug te geven. Link for link.
  • Een andere manier om jouw links én naam op een andere pagina te krijgen is door te gaan gastbloggen. Zo kan je meteen reclame maken voor jezelf, bij het publiek van een andere website.
  • Zeker vandaag is jouw online netwerk het meest waardevolle wat je als ondernemer kan hebben. Onderhoud je netwerk door regelmatig van je te laten horen. Wie weet willen ze dan wel, zonder tegemoetkoming, jouw link op hun domein plaatsen.

Anchortekst

Anchortekst of in het Nederlands ankertekst, is tekst op een webpagina die linkt naar een andere pagina. Deze tekst bestaat vaak uit één woord waaruit duidelijk is wat er zich achter dat woord bevindt. Je leidt op deze manier de bezoeker van jouw website naar relevantie informatie. Bij het crawlen van de website bepalen zoekmachines de relevantie van de pagina's aan de hand van de ankertekst. Ankerteksten zijn vaak afgeleid uit een SEO- onderzoek en bestaan uit relevante zoekwoorden.

Je kan de ankertekst ook in de code aanpassen. Zo is die nog interessanter voor zoekmachines. Deze is vooral handig bij het linken van afbeeldingen met een ankertekst. Dan ga je bij de alt-tekst ingeven wat er op de afbeelding staat en waarom die relevant is voor de tekst bij de pagina.

Tip

Om bezoekers door te verwijzen naar de juiste pagina, wordt er vaak klik hier of meer info gebruikt. Deze betekenen echter niks voor zoekmachines. Probeer klik hier te vervangen door ontdek onze schoenen en meer info door hoe worden onze schoenen gemaakt.

Hoe langer jouw website bestaat, hoe meer autoriteit die ook opbouwt.

Jouw website optimaal maken en goed laten scoren is bijna een job op zich. Het vraagt heel wat werk, tijd en contacten. Het is dan ook geen werk dat op één week klaar kan zijn. Er zijn een aantal zaken die je van in het begin goed kan zetten. Nog voor je een website opzet, kan er al een uitgebreide keyword-research worden gedaan. Zo heb je meteen teksten die relevant zijn voor jouw website. Plan elke week een uurtje linkbuilding in je agenda, zo verlies je het niet uit het oog en heb je een constante stroom aan backlinks die worden geplaatst. Als laatste, het belangrijkste: hoe langer jouw website bestaat, hoe meer autoriteit die ook opbouwt.

Hulp 
nodig 
bij 
de 
SEO 
van 
jouw 
website? 

Contacteer ons en wij kijken samen met jou hoe we jouw website hoger kunnen doen ranken in Google.

Experience Lab BV

BTW BE0756.564.465

Coupure Rechts 620
BE-9000 Gent

© 2021 Experience Lab BV - All rights reserved.