De 
stap 
naar 
online 
verkoop 
voor 
Ateliers 
Gaston

Voor Ateliers Gaston zetten we een webshop op voor het kleinste budget en konden we zo zijn business draaiende houden met een aangepast bestelplatform.

Een e-commerce verhaal

Voor ondernemers was het geen gemakkelijk jaar in 2020. Deuren moesten sluiten waarop enkele businessplannen in het water vielen. Maar ondernemers zijn weerbaar. Meer dan ooit werden er in een sneltempo webshops en online bestelplatformen opgezet. 

Experience Lab kreeg de kans om mee te bouwen aan het online verhaal van enkele ondernemers. Ateliers Gaston was één van hen. Zo zetten we een webshop op voor het kleinste budget en konden we zijn business draaiende houden met een aangepast e-commerce platform.

Een webshop van drie cijfers voor Gaston

Gaston heeft al sinds hij kind was een fascinatie voor het maken van kledij. Sinds kort vond hij daar zijn draai in en nam hij eindelijk de tijd om die passie verder te ontwikkelen. Ateliers Gaston was geboren: een gedurfd kledingmerk met duurzame kledij, gemaakt uit oude stoffen. Dit resulteerde in een one-of-a-kind collectie van hedendaagse mode met stoffen uit het verleden. De stukken werden gedeeld op Instagram en Facebook. Middenin lockdown zette Ateliers Gaston samen met Experience Lab de stap naar een strakke, internationale Shopify-webshop.

De basis van een goede webshop

Voordat we de producten konden inladen in de Shopify-webshop was het belangrijk om de basis volledig in te vullen. Als eerste kwam de info over Ateliers Gaston als bedrijf: wie, wat en waar. Daarna moest Gaston een aantal keuzes maken over het verkopen en verzenden van zijn producten. Hij bepaalde de manier van betalen en de manier van verzenden en retourneren. 

Verzenden, retourneren en communicatie

Gaston ging voor de ultieme klantenbelevenis en koos ervoor gratis verzending en retours aan te bieden binnen de Benelux. Daarbuiten rekent Gaston een vaste verzendkost bij bestellingen. Betalingen gebeuren via de betalingsprovider Mollie. Met behulp van een simpele en duidelijke betalings-API maakt Mollie het mogelijk om iDEAL, Bancontact, PayPal of credit card als betaalmethodes te kunnen aanbieden op een uniforme wijze. Een voordeel van Mollie is dat je enkel voor uitgevoerde transacties een kleine fee betaalt. 

De return policy werd bepaald door Ateliers Gaston, aan de hand van de richtlijnen van Shopify zelf. Ook de privacy policy werd op voorhand vastgelegd. Zo is zowel koper als verkoper zeker van zijn rechten en plichten. Samen met de Terms of Service vormt dit een wettelijke overeenkomst tussen koper en verkopen. We begeleidden Gaston doorheen deze stappen om de juiste keuzes te maken.

Van template naar eigen branding

Nadat we de basis voor de online business opzetten, konden we aan de slag met het design van de webshop. We vertrokken vanuit één van de templates van Shopify, die we dan volledig op de branding van Ateliers Gaston afstemden. Ondanks een beperkt budget konden we op die manier een aantrekkelijk design voorzien. Naast de talloze opties binnen Shopify om de stijlen aan te passen, voegden we ook de nodige HTML, CSS en Liquid-code toe om tot het gewenste resultaat te komen.

Een leuke extra bij de webshop is de mogelijkheid voor de koper om op het einde van de checkout een extraatje te doneren aan Ateliers Gaston, en zo deze lokale business te steunen.

Producten op een webshop

Met het design van de website helemaal op punt, kon het inladen van de producten beginnen. De webshop toont hoeveel stuks er nog beschikbaar zijn, wat bij Ateliers Gaston met de one-of-a-kind-producten vaak maar één is.

Bestellingen, kortingen, speciale verzoeken zijn allemaal te zien in het dashboard van Shopify en dus eenvoudig te raadplegen voor Gaston. Het beperkte productaantal liet toe om snel voor ieder product een custom beschrijving en titel toe te voegen. Samen met Gaston doorliepen we alles uitvoerig. Nu de webshop draaiende is, kan hij volledig zelfstandig verderwerken aan de shop door nieuwe kledij toe te voegen en collecties bij te maken. De mobiele app van Shopify helpt hier ook bij, aangezien Gaston de meeste van zijn foto's met zijn smartphone vastlegt in zijn atelier.

Gaston doorliep het volledige proces en startte zijn online business

De webshop van Ateliers Gaston stond er op twee weken tijd. Gaston heeft samen met Experience Lab het volledige proces van het starten van een online verkoopplatform doorlopen en na het volgen van een kleine workshop kan hij er zelfstandig mee aan de slag. Via het Shopify-dashboard kan Gaston de bestellingen, de inkomsten en de bezoekers monitoren. Een investering van slechts drie cijfers leidde hier tot een werkzame, mooie webshop die volledig mee is met de e-commerce trend.

Ben 
jij 
klaar 
om 
je 
eigen 
webshop 
op 
te 
zetten?

Twijfel niet langer. Neem contact op en we kijken voor een oplossing op maat van jouw zaak.

Experience Lab BV

BTW BE0756.564.465

Coupure Rechts 620
BE-9000 Gent

© 2021 Experience Lab BV - All rights reserved.